Pro-traject

Vernieuwend én passend kunst- en cultuuronderwijs voor de pro-leerling

In Studio VMBO hebben we op basis van een behoefteonderzoek een traject vormgegeven voor praktijkonderwijsscholen. Gedurende drie schooljaren ontwerpen docenten van de deelnemende scholen innovatieve lesactiviteiten kunst en cultuur die optimaal passen bij hun pro-leerlingen. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld lesmodules of projecten, in co-creatie met hun lokale partner en cultuurmakers en laten ze testen door hun eigen leerlingen. 

Deelnemers

De deelnemende scholen zijn:

  • Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord;
  • PrO Almere;
  • De Steiger praktijkonderwijs in Lelystad.

Na het eerste jaar hebben we afscheid moeten nemen van het Almere College in Dronten, afdeling praktijkonderwijs. Door wijzigingen op school waren er te weinig uren voor deelname aan Studio VMBO.

De lokale partners zijn:

  • Marlot Hendriks namens Cultuurbedrijf Noordoostpolder voor Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord;
  • Fiona Kelatow namens BonteHond voor PrO Almere;
  • Helene van ’t Hoen namens de Kubus voor De Steiger praktijkonderwijs.

De doelen

De doelen van het pro-traject van Studio VMBO zijn:

  • innovatief, eigentijds en betekenisvol kunst- en cultuuronderwijs ontwikkelen dat goed aansluit bij de behoefte van de pro-leerling;
  • de pro-leerling op de kaart zetten;
  • samen in co-creatie ontwikkelen met docenten, leerlingen en culturele partners in Flevoland;
  • duurzaam netwerk bouwen tussen scholen en partners.

Subdoelen

  • Professionele leergemeenschap – leren van en met elkaar.
  • Leren de design thinking-processtappen toe te passen bij je lesontwerp.