Pro-traject

In Studio VMBO hebben we op basis van een behoefteonderzoek een traject vormgegeven voor praktijkonderwijsscholen en cultuurmakers. Gedurende drie schooljaren ontwerpen docenten van de deelnemende scholen innovatieve lesactiviteiten kunst en cultuur die optimaal passen bij hun pro-leerlingen. In co-creatie met hun lokale partner en cultuurmakers ontwikkelen ze bijvoorbeeld lesmodules of projecten, die worden getest door de eigen leerlingen. 

Het traject loopt in de schooljaren 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023.

Deelnemers 2022-2023

De deelnemende scholen zijn:

  • Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord;
  • PrO Almere.

De lokale partners zijn:

  • Marlot Hutten namens Muzisch Centrum voor Aeres Praktijkonderwijs Emmeloord;
  • Fiona Kelatow namens BonteHond voor PrO Almere.

De doelen

De doelen van het pro-traject van Studio VMBO zijn:

  • innovatief, eigentijds en betekenisvol kunst- en cultuuronderwijs ontwikkelen dat goed aansluit bij de behoefte van de pro-leerling;
  • de pro-leerling op de kaart zetten;
  • samen in co-creatie ontwikkelen met docenten, leerlingen en culturele partners in Flevoland;
  • duurzaam netwerk bouwen tussen scholen en partners.

Subdoelen

  • Professionele leergemeenschap – leren van en met elkaar.
  • Leren de design thinking-processtappen toe te passen bij je lesontwerp.