Publicatie resultaten eerste jaar Studio VMBO

Inspiratie, Onderwijsvernieuwing
Publicaties
Voortgezet onderwijs, Culturele veld, Politieke veld

Hoe denken schoolleiders over Studio VMBO? De resultaten van het eerste jaar Studio VMBO zijn opgetekend in de publicatie ‘Flevolandse proeftuin voor vernieuwend cultuuronderwijs’. Lees alles over de bereikte resultaten en de impact.

De resultaten van het eerste jaar Studio VMBO zijn door tekstschrijver Annick Driessen verzameld in de publicatie ‘Flevolandse proeftuin voor vernieuwend cultuuronderwijs’ die in maart 2022 uitkwam. Zij interviewde twee schoolleiders van deelnemende scholen en vertegenwoordigers van de drie organisaties achter Studio VMBO.

Ilonka van Balken, teamleider bovenbouw van het Berechja College in Urk – een vmbo-school – en Ton Heimerikx, directeur van De Steiger praktijkonderwijs in Lelystad zijn beiden enthousiast over het ontwikkeltraject. Ilonka: “In veel cultuurprojecten is de terminologie en theoretische insteek op havo en vwo gericht. Studio VMBO sluit echt aan bij onze leerlingen”. Ton is met name te spreken over de mogelijkheden in Studio VMBO om kunst en cultuur te combineren met andere vakken: ´Met vakoverstijgend werken kun je een grotere impact creëren”.

Edien Lammers, namens FleCk projectleider van Studio VMBO, Silvia Servais van Collage en Fiona Kelatow van BonteHond gaan in de publicatie in op de manier van werken binnen Studio VMBO en de impact op leerlingen en docenten en de samenwerking met het culturele veld.

Studio VMBO 2020-2021