Portfolio voor cultuuronderwijs
Het cultuurportfolio voor leerlingen staat volop in de belangstelling en sinds een aantal jaren wordt er veelvuldig mee geëxperimenteerd. FleCk volgt de ontwikkelingen en ervaringen van scholen die werken met een portfolio.
Een portfolio is een digitale of analoge verzameling van het eigen werk van de leerling. Vaak is de leerling eigenaar en vult hij of zij zelf het portfolio. De leerkracht is in dat geval coach en begeleider. Door middel van het portfolio kan de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen bijhouden. Soms wordt het portfolio alleen gebruikt om te tonen wat een leerling heeft gedaan. Soms worden leerlingen ook aan de hand van een portfolio beoordeeld.
In 2016 heeft FleCk een kenniskring geleid met verschillende professionals uit het (cultuur)onderwijs met als doel te achterhalen wat de waarde van het portfolio is en hoe het geïmplementeerd kan worden. De resultaten van het onderzoek zijn te lezen in de publicatie Het portfolio voor cultuuronderwijs.
Tijdens het onderzoek volgden we onder meer BS De Wegwijzer uit Wijk bij Duurstede. Deze school werkt sinds 2015-2016 met een portfolio voor cultuuronderwijs. Benieuwd naar de ervaringen van de school en naar de mogelijkheden die het werken met een portfolio biedt? Bekijk dan hieronder de film die FleCk en Kunst Centraal Utrecht in 2017 hebben gemaakt in het kader van het landelijke project Kennisdeling uit de Praktijk.