20 juni 2022

Collage Almere leidt 100e leerkracht op tot Interne Cultuurcoördinator

Woensdag 15 juni ontvingen acht leerkrachten van Almeerse basisscholen hun certificaat na het volgen van de training tot interne cultuurcoördinator. De cultuurcoördinator ( icc’er) op school is dé spil voor goed cultuuronderwijs voor ieder kind op school. De landelijk erkende training in Almere wordt verzorgd door onze Almeerse partner Collage, het centrum voor cultuuronderwijs in Almere.

De eerste Almeerse cultuurcoördinator werd opgeleid in 2013 door Jet Hellenthal. En nu, 9 jaar later, verwelkomt Almere de 100e icc’er. Dat verdiende een feestje! In Corrosia, theater, expo en film in Almere-Haven, werden de nieuwe icc’ers getrakteerd op een bijzondere bijeenkomst. Via een korte film blikten ze terug op hun eigen leerproces. Als verrassing zette Paul Macco, directeur Collage, de opleiders van toen en nu in het zonnetje. De organisatie Filmhub Midden verzorgde een speedtraining filmeducatie en na het ontvangen van mooie woorden, bloemen en certificaat was het tijd om al dit moois te vieren met een toast.

Wat doet een icc’er?

De cultuurcoördinator is de verbindende schakel tussen school en culturele omgeving en maakt iedereen enthousiast voor cultuur en creativiteit in de klas. Denk aan workshops film, muziek, beeldende vorming, multimedia, dans, museumbezoek en vele voorstellingen in theaters en op school.

Wordt ook icc’er

Tijdens de icc-cursus leer je hoe je samen met je team cultuuronderwijs structureel kunt vormgeven, stimuleren en borgen. Je komt alles te weten over kunst-, erfgoed- en media-educatie en nieuwe ontwikkelingen daarbinnen. Je verkent de culturele omgeving van de school, maakt kennis met relevante leerlijnen en schrijft aan de hand van de ambities van je school een cultuurbeleidsplan. Je wordt daarin intensief begeleid door de trainer. Tijdens het traject toets je de onderdelen van het plan en stel je ze zo nodig bij. Op deze manier is het cultuurplan niet het uiteindelijke doel van de cursus, maar een middel om ingebed en gedragen cultuuronderwijs te bereiken in je school.