Strategische randvoorwaarden voor succesvolle innovatie

Speciaal voor: schoolleiders, cultuurmakers en beleidsmakers
Door:
Remko Willems, programmamanager FleCk en Björn van Raaij, directeur Zeewaardig Service Design
Duur: 50 minuten
Locatie: Studio Poort

Een van de succesfactoren achter Studio VMBO is dat de ontwikkelde producten en diensten aansluiten op de behoeftes van de doelgroep (schoolleiders, docenten en leerlingen van pro- en vmbo-scholen). De werkwijze van Studio VMBO is hierin experimenteel en bottom-up. Toen we begonnen hadden we een duidelijk beeld voor ogen van het proces maar niet van het (eind)resultaat.

Een dergelijke experimentele werkwijze, vanuit design thinking en co-creatie (cultuur- en onderwijsveld), heeft bepaalde strategische randvoorwaarden nodig. Denk aan een goed cultuurbeleid, vertrouwen van de opdrachtgever, tijd, geld en heldere procesafspraken. In deze workshop delen we onze ervaring op dit aspect.

Wij presenteren de strategische randvoorwaarden die Studio VMBO mogelijk hebben gemaakt. Vervolgens verkennen we de vraag: ‘Welke ingrediënten zou jij kunnen gebruiken om doelgroepgerichte innovatie in kunst en cultuur mogelijk te maken?’ Je gaat aan de slag met een eigen casus en onderzoekt welke randvoorwaarden jij kunt creëren of beïnvloeden om nieuwe succesvolle innovaties in kunst en cultuur mogelijk te maken.

We mailen je voorafgaand aan de workshop een voorbereidende vraag.