11 april 2022

Scholen verbeteren laatste bouwsteen

Het driejarig traject Mediakunst & Techniek nadert zijn einde. Dat betekent dat de drie deelnemende scholen nog hard aan de slag zijn gegaan om hun laatste bouwsteen te perfectioneren. De afgelopen weken hebben de leerkrachten in hun groepen het door hun bedachte lesmateriaal getest.

In alle drie de scholen werd het greenscreen met de leerlingen uitgeprobeerd. De leerkrachten vroegen zich daarbij af wat ze precies wilden testen met de leerlingen voordat het lesmateriaal verder afgemaakt wordt. De Tjotter ging met de onderbouw met het thema Ruimte aan de slag. Hoe kunnen we de leerlingen op een planeet laten springen? Hoe gaan we dit technisch aanpakken met de jonge doelgroep? Alle drie de scholen vroegen zich af wat ze wilden uittesten met de leerlingen voordat het lesmateriaal verder afgemaakt werd. Op Het Mozaïek werd het onderwerp consumentengedrag gekoppeld aan het maken van korte films voor het greenscreen. En bij De Windroos ging de bovenbouw aan de slag met het thema Ruimte in combinatie met het groene doek waarop nieuwe werelden tot leven werden gebracht.

In de gezamenlijke sprint werden de observaties en inzichten gedeeld en werd dit verwerkt in de bouwstenen voor de scholen.

Over Mediakunst en Techniek

Mediakunst is een digitale vorm van beeldende kunst. Kinderen groeien op met digitale media, daarom sluit het goed aan bij hun belevingswereld. Binnen het project worden verschillende mediakunstvormen gekozen en als middel ingezet bij het lesontwerp. Denk hierbij aan animatie, Digital Storytelling, 3D printen of Virtual Reality. Verschillende mediakunstenaars worden vanuit hun expertise bij het project betrokken.

Binnen het project Mediakunst en Techniek onderzoeken zes leerkrachten de mogelijkheden van mediakunst in de context van techniekonderwijs. Samen ontwikkelen lesmateriaal, tools en/of activiteiten die de scholen gaan gebruiken in de klas. De ontwikkelde lessen sluiten aan op het curriculum van Kunst & Cultuur en Natuur & Techniek. Binnen de ontwikkelde lessen is aandacht voor het doorlopen van het creatieve proces en onderzoekend en ontwerpend leren. Aan het eind van het driejarige project worden de basisschoollessen beschikbaar gesteld voor alle basisscholen in Flevoland en daarbuiten. Het project Mediakunst en Techniek wordt mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Blijf op de hoogte

Verder op de hoogte blijven van de voortgang in het project Mediakunst & Techniek? Schrijf je in voor de FleCk nieuwsbrief en ontvang de laatste updates in je mailbox.