30 september 2021

Kick off tweede ontwerpjaar vmbo-traject

Het tweede jaar van Studio VMBO is van start gegaan. Op 30 september ontmoetten de docenten van Aeres VMBO Almere, Arte College en Buitenhout College, beide in Almere en Berechja College op Urk en hun partners van Collage, Cultuurbedrijf Noordoostpolder, Kunstline, Vis à Vis en de nieuwe bibliotheek in Almere elkaar live. Na een jaar online te hebben gewerkt, kwamen de ontwerpers van nieuwe cultuureducatie, voor de kick off en alweer de zevende sprint, samen bij Vis à Vis in Almere.

Aanpassingen in het traject

Het eerste jaar Studio VMBO hebben we rond de zomervakantie afgesloten met evaluatiegesprekken met alle deelnemers. De tips die we ontvingen, zijn verwerkt in de aanpak van het tweede jaar. Zo gaan we vanaf dit schooljaar bijvoorbeeld meer inspiratiemomenten toevoegen en zijn er meer keuzemomenten voor deelnemers ingebouwd.

Routekaart

Voor dit schooljaar is een routekaart gemaakt, waarmee deelnemers kunnen zien hoe het ontwerptraject er dit jaar uitziet.

Geïnspireerd samen

Na een jaar online te hebben gewerkt, ontmoetten de deelnemers elkaar voor het eerst weer live. De deelnemers gaven terug dat er meer uitwisseling, energie en inspiratie was en dat het fysiek samen zijn sneller en constructiever werkt. Hoofd educatie Silke Swart gaf een rondleiding door ‘haar’ Vis à Vis en Sylvia Servais van Collage verzorgde de energizer. Nadieh van der Meulen-Rijs, deelnemer aan het traject Samen bouwen aan de Flevolandse cultuur – de voorganger van Studio VMBO – kwam vertellen over haar ervaringen met design thinking en co-creatie. Zij presenteerde een van de bouwsteen die zij en haar collega Reina Bartelink voor leerlingen van het Stad College in Almere ontwierpen.

Leerlingenonderzoek

Ook het tweede ontwerpjaar start met leerlingenonderzoek. De deelnemers kregen tijdens de sprint niet alleen een theorieblok over het onderwerp, maar deden een klein onderzoek met leerlingen van klas 3GL van Aeres VMBO Almere. Samen brachten ze een bezoek aan de voedsel pop-up tentoonstelling ’n Wilde Keuze, in de voortuin van Vis à Vis. Hier ontdekten ze op een speelse en interactieve manier de veelzijdigheid van ons voedselsysteem. En de deelnemers waren attent op het volgende:

  • wat doen de leerlingen met de opdrachten;
  • waar ben je nieuwsgierig naar;
  • wat verrast tijdens het doen van de opdrachten;
  • wat werkt goed en wat werkt minder goed en waarom;
  • kun je inspiratie halen uit de opdracht?

De tips die ze bij het onderzoek kregen:

  • blijf uit het oordeel, kijk echt vanuit de ogen van de leerlingen (kun je op hun manier kijken/luisteren?);
  • laat je rol als docent los (bedenk samen wat maakt dat je in gedrag een docent bent, hoe kun je dat niet doen?);
  • wees geïnteresseerd in de leerling en neem niet teveel ruimte in;
  • wederzijds van elkaar leren, dus laat de leerling ook vragen stellen;
  • vraag door (waarom?).

De deelnemers vonden het onderzoek een goede opwarmer. In de nabespreking gaven ze feedback. Een greep uit de reacties:

  • de leerlingen konden niets fout doet;
  • ze waren heel open;
  • mooi dat de simpele kleine vragen veel openheid tot gevolg hadden;
  • er  hoeft niet altijd een opbouw in te zitten. Je geeft ook het vertrouwen dat het niet slecht is als er even niets komt;
  • het op borden schrijven werkte: stap voor stap, tijd geven, de kans geven iets toe te voegen, anders te doen. Er kwam steeds meer;
  • spelen met verschillende werkvormen’;
  • er was gelijkwaardigheid: leerlingen stelden ook vragen aan de docenten;
  • Inzichten voor eigen les: hoofd, hart en handen.

Nieuwe FCP-subsidie vmbo pro vso

Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft een nieuwe regeling gemaakt voor betere cultuureducatie op het vmbo, vso en pro. Binnen drie verschillende fases kan geld worden aangevraagd voor cultuureducatieve projecten:

  • kennismaken en uitproberen;
  • samen ontwikkelen;
  • resultaten verduurzamen.

De nieuwe regeling – die 10 januari 2022 opent – is onderdeel van de bredere Regeling Cultuureducatie en richt zich op samenwerking tussen scholen en culturele instellingen. FleCk gaat een behoefteonderzoek uitvoeren onder vmbo- en pro-scholen om te kijken of de provincie nog iets kan betekenen voor scholen met betrekking tot deze regeling. Meer info

Foto’s: Shot by Sylla