Dag van de Cultuureducatie inspireert Flevolandse leerkrachten en cultuuraanbieders
Brassband Almere kreeg alle voetjes van de vloer tijdens de swingende opening op 21 september tijdens de Dag van de Cultuureducatie. Kunstlinie Almere was dé plek waar ruim 80 Flevolandse leerkrachten en 50 culturele aanbieders zich lieten inspireren voor kunst in de klas. Met creatieve workshops, een world café, een vlammend betoog van componist Merlijn Twaalfhoven en door te netwerken.
‘Nu is eindelijk het moment om kunst met elkaar te ervaren, maken en beleven, want kunst verbindt. Het is dé manier om onze passies en talenten te ontdekken, maar ook onzekerheden, kwetsbaarheden en wellicht angsten een plek te geven. Dat gaan we in de workshops ervaren en beleven. Wij hopen dat jullie na vandaag zo in vuur en vlam staan, dat jullie niet kunnen wachten om het aan de leerlingen door te geven.’ Ze doelden daarmee op het thema van de Dag van de Cultuureducatie: In vuur en vlam. Na twee keer annuleren vanwege de coronamaatregelen, kon de dag nu eindelijk doorgaan.
In vuur en vlam
De dag werd gehouden door FleCk, Collage Almere en KIDD en werd mede mogelijk gemaakt door de provincie Flevoland en gemeente Almere. Wanneer zette kunst gedeputeerde Michel Rijsberman voor het laatst in vuur en vlam? ‘Dat was laatst nog, tijdens The Song Project van zangeres Wende Snijders. Ze beschrijft allerlei emoties over wie ze is, haar worstelingen en hoe ze zo geworden is. Dat kan ze niet vertellen, wel zingen. Op die manier brengt ze op een heel diepe manier haar emoties over. Dat gun ik eigenlijk iedereen.’
Kunst is een lens
Het mogen voelen, je gevoelens uiten en delen, dat hoort volgens componist Merlijn Twaalfhoven bij de kunstenaarsmindset. ‘Het gaat erom dat je anders kijkt, een scherpe waarneming, open blik, andere vragen stelt en je verbeeldingskracht gebruikt. Als we het over kunst hebben, denken we al snel aan een kunstwerk, aan literatuur of opera. Maar het gaat juist om het proces dat hieraan voorafgaat. Dat is zoveel rijker dan het uiteindelijke resultaat.’
Zijn ideaal? Kunst in elke les. ‘Waarom tekenen we met bijvoorbeeld biologie niet de dingen die we in de microscoop zien? Ik geloof dat – zeker op school – kunst een lens is. Een manier van kijken, om te onderzoeken, te creëren en ideeën te vormen. Testen, maken, delen en ervaringen delen. Dát is de kracht van kunst. Het gaat om het proces.’
Inspirerende workshops voor leerkrachten
Leerkrachten konden dit zelf ervaren tijdens een van de workshops: film, kunst en techniek, theater, verhalen verzinnen met de StoryScope, musical en zingen in de klas. ‘We willen vooral de reikwijdte van kunst in de klas aangeven, er is zoveel meer mogelijk dan bijvoorbeeld een les handvaardigheid, zei Irja Hartenberg, adviseur cultuuronderwijs bij FleCk. ‘Juist door het zelf te ervaren en handreikingen te krijgen van kunstenaars, geven we leerkrachten concrete tools om hier morgen al mee aan de slag te gaan in hun klas.’
World Café voor culturele aanbieders
Tijdens het World Café wisselden culturele aanbieders hun kennis en ervaringen uit met collega-aanbieders die op de scholen werken. Door middel van een dynamisch gesprek werd onderzocht welke vragen momenteel leven onder de aanbieders en waar mogelijke verbanden en oplossingen te vinden zijn.
Bekijk de terugblik
In het online verslag vinden leerkrachten en cultuuraanbieders alle onderdelen van het programma terug. De foto’s, een filmpje, artikelen, tutorials en meer zorgen ervoor dat leerkrachten en cultuuraanbieders ook na deze bruisende dag geïnspireerd blijven om met kunst in de klas aan de slag te gaan. Bekijk het online verslag op de website van FleCk: https://www.cultuureducatieflevoland.nl/dag-v-d-cultuureducatie-flevoland-2022/