• Home
  • >
  • Nieuws
  • >
  • Vijfde seizoen leerlijn cultuureducatie De Culturele Haven van start

arrow to the right Vijfde seizoen leerlijn cultuureducatie De Culturele Haven van start

Het schooljaar 2017-2018 is een lustrumjaar voor De Culturele Haven. Begonnen vijf jaar geleden 3 scholen met deze culturele leerlijn  voor het basisonderwijs, dit jaar doen er al 27 basisscholen in de provincie Flevoland mee. De kick off op 27 september, voor scholen die in 2017/2018 voor de eerste keer meedoen aan De Culturele Haven,  stond dan ook volledig in het teken van ‘groeien door cultuur’. 

Foto: Fotostudio Wierd

03 oktober 2017 -

Ton van Amerongen, wethouder Kunst & Cultuur van de gemeente Dronten verzorgde de opening. Tijdens een culturele bustour langs het gemaal Woortman in Lelystad en langs LandArt objecten zoals het Observatorium, kregen de ruim vijftig aanwezige leerkrachten een voorproefje van het lesaanbod voor dit schooljaar. Ook zagen de leerkrachten een voorstelling van Bonte Hond en gingen ze op onderzoek in Batavialand, net zoals de leerlingen later dit jaar.

Daniëlle Bijsmans, adviseur bij De Culturele Haven: “Kunst en cultuur maken eigenlijk gewoon deel uit van ons dagelijks leven. De Culturele Haven maakt het extra leuk voor kinderen om er ook op school mee bezig te zijn. Bij de Culturele Haven ligt de nadruk op verhalen uit onze provincie, die vertaald worden in allerlei kunstvormen: van dans tot theater, van beeldend tot muziek. Kinderen krijgen spelenderwijs mee wat die verhalen zijn, en wat het zo bijzonder maakt om in Flevoland op te groeien.”

Dit seizoen doen vier nieuwe scholen mee aan De Culturele Haven: De Toekomst, De Kaleidoscoop, De Wilgerijs en De Brink. Scholen die deelnemen aan De Culturele Haven werken aan kwalitatief cultuuronderwijs door middel van een doorgaande leerlijn. De leerlijn wordt ontwikkeld door Batavialand, Kubus Lelystad, theatergezelschap Bonte Hond en Kunstlinie Almere Flevoland. Bijzonder is dat De Culturele Haven cultuurlessen ontwikkelt die beginnen bij de eigen omgeving van het kind en aanhaken op het vak wereldoriëntatie van de school. De eigen omgeving en geschiedenis bieden het onderwerp of de aanleiding, waar kinderen met muziek, theater en beeldende kunst op reflecteren.



terugTerug