• Home
  • >
  • Nieuws
  • >
  • Meer dan 200 leerkrachten, directeuren en culturele aanbieders op De Dag van de Cultuureducatie Flevoland

arrow to the right Meer dan 200 leerkrachten, directeuren en culturele aanbieders op De Dag van de Cultuureducatie Flevoland

“Een zeer inspirerende middag.” Dat was een van de reacties van een van de meer dan 200 deelnemers, na afloop van de Flevolandse Dag van de Cultuureducatie Flevoland, die woensdag 8 november plaatsvond in het KAF in Almere. Deze dag, die jaarlijks wordt georganiseerd voor basisscholen en culturele aanbieders, is bedoeld om de leerkrachten te inspireren, te scholen en kennis te delen. Dit jaar was er door de organisatie gekozen voor het thema vakintegratie, een onderwerp dat bij veel scholen leeft. Hoe zorg je ervoor dat kunst – en cultuurlessen er niet bovenop komen maar dat ze natuurlijk geïntegreerd worden in de rest van het onderwijs en het daarmee heel betekenisvol wordt?

17 november 2017 -

FleCk en Collage organiseren deze conferentie voor de vierde keer. Dit jaar voor het eerst samen met de CMK programma’s KIDD en De Culturele Haven. Remko Willems, programmamanager van FleCk, legt de keuze voor het thema van de dag uit: ‘de veelheid werk voor leerkrachten is enorm. We zien vaak dat kunst en cultuur niet zo hoog op de prioriteitenlijst staat. Het zijn de gaten die gevuld worden op vrijdagmiddag. Wij willen met deze dag juist aantonen dat er legio mogelijkheden zijn om kunst en cultuur op een geïntegreerde wijze de plek te geven die het verdient. Namelijk door niet meer te stapelen, want dan komt er werk bij, maar juist te integreren. ‘ Willems legt ook uit dat dit overigens niet voor alle scholen geldt. “Er zijn al veel scholen in de provincie die heel ver zijn met cultuuronderwijs een volwaardige plek te geven. Deze scholen hebben we speciaal uitgenodigd om hun verhaal te doen. De andere scholen hopen we daarmee te inspireren.”

Een voorbeeld van het delen van zo’n good practise is de vertoning van de filmportretten van de zogenaamde CultuurschoolParels van Flevoland van 2017. De Tjotter uit Lelystad en De Buitenburcht uit Almere ontvangen deze titel omdat zij uitblinken in de manier waarop zij cultuuronderwijs een plek hebben gegeven in hun onderwijs.

Een nieuwe doelgroep die bij deze vierde editie van de Dag van de Cultuureducatie wordt aangeboord zijn de docenten en studenten van PABO Windesheim in Almere. Een interessante en relevante doelgroep omdat deze studenten de onderwijzers van de toekomst zijn.

De keynotespreker, trendwatcher en visionair Ruud Veltenaar nam de zaal aan het begin van de middag mee op een reis naar de toekomst. Waar gaan we naar toe met het onderwijs, wat is gepersonaliseerd leren en welke rol speelt cultuuronderwijs daarin? Vanuit dit, licht ontgoochelende verhaal, stuurde hij de deelnemers naar negen verschillende praktische of verdiepende workshops, die allemaal gekoppeld waren aan het onderwerp vakintegratie. In de ene workshop gingen deelnemers muziek en rekenen combineren, in de andere workshops werden Aardrijkskunde en Geschiedenis gekoppeld aan erfgoedlessen en in de derde workshop werd onderzocht hoe dans en beweging een voertuig zijn voor het bespreken van bepaalde thema’s die leven in een klas.

Online magazine
FleCk heeft naar aanleiding van de inspiratiemiddag een online magazine gemaakt waarin quotes van deelnemers zijn te vinden over de dag, de presentaties van de workshopleiders, beeldmateriaal van de verschillende onderdelen en de films van de CultuurschoolParels.



terugTerug