• Home
  • >
  • Nieuws
  • >
  • Flevoland investeert in goed cultuuronderwijs

arrow to the right Flevoland investeert in goed cultuuronderwijs

Kunst- en cultuurlessen maken van schooljeugd creatieve burgers. Cultuuronderwijs stimuleert leerlingen om een creatieve, onderzoekende houding te ontwikkelen, zich te verbinden met hun culturele omgeving en draagt bij aan de vorming van de eigen identiteit. Afgelopen periode zijn en worden veel mooie kunst- en cultuurprojecten ontwikkeld voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs.

26 november 2019 -

Michiel Rijsberman, gedeputeerde cultuur bij de provincie, is zeer positief over deze ontwikkelingen in zijn column in het vandaag verschenen online magazine over de Dag van de Cultuureducatie Flevoland 2019.

Dat ondanks de hoge werkdruk en het leerkrachtentekort in het onderwijs cultuureducatie belangrijk wordt gevonden, bleek 13 november toen uit heel Flevoland meer dan 250 leerkrachten, kunstvakdocenten, schoolleiders en -bestuurders, vertegenwoordigers van culturele instellingen, kunstenaars en beleidsmakers uit het basis- en voortgezet onderwijs naar het KAF in Almere kwamen. In de ochtend werd gesproken over een nieuwe aanpak voor vernieuwend cultuuronderwijs op vmbo- en praktijkscholen. In de middag was de zesde editie van de Dag van de Cultuureducatie Flevoland.

Cultuuronderwijs op het vmbo
Vertegenwoordigers van ruim tien vmbo- en praktijkscholen en twintig kunstenaars en medewerkers van culturele instellingen waren aanwezig voor de aftrap van Studio VMBO. In dit programma gaan scholen en het Flevolandse culturele veld nieuwe vormen van cultuureducatie ontwikkelen voor leerlingen van het vmbo en praktijkscholen. Rijsberman: “In Flevoland - waar een groot deel van de jongeren naar het vmbo gaat - zijn we al even bezig met cultuureducatie op vmbo-scholen en ik ben er best trots op dat we daarmee behoorlijk voorop lopen.” Provincie Flevoland en de gemeente Almere investeren al enige jaren samen met FleCk, Collage, BonteHond en diverse vmbo-scholen in programma’s waarmee leerlingen, docenten en culturele instellingen samen nieuwe vormen van cultuureducatie ontwikkelen.

Dag van de Cultuureducatie Flevoland
Ruim 230 leerkrachten van Flevolandse basisscholen, schoolleiders en -bestuurders, vertegenwoordigers van culturele instellingen, kunstenaars en beleidsmakers kwamen naar de Dag van de Cultuureducatie Flevoland. In Almere waren ze op zoek naar inspiratie, tools en gezamenlijk ontmoeten en netwerken. Jan Heeneman, leerkracht van Het Avontuur in Almere over deze editie van de Dag van de Cultuureducatie Flevoland: “Wat een goed georganiseerde dag en afwisselend programma. Ik was onder de indruk van de workshop van Raw Resonance waarbij twee jongens met heel veel enthousiasme zonder instrumenten muziek met ons maakten. Dat lijkt me wel wat voor op school: na de rekenles en voor de pauze even vijf minuutjes trommelen met de klas om te ontladen en weer op te laden”.

Het was het zesde jaar dat de professionals samen kwamen voor provinciale dag voor cultuuronderwijs, samengesteld door Collage Almere, het KAF, Hogeschool Windesheim, de programma’s De Culturele Haven en Kunst is dichterbij dan je denkt, in samenwerking met FleCk, het expertisecentrum voor cultuureducatie in Flevoland. FleCk publiceerde ook dit jaar een online magazine dat ze verspreiden onder alle Flevolandse basisscholen en culturele instellingen. Met daarin o.a. de column van Michiel Rijsberman en een verslag van de dag. Nieuwsgierig? Het magazine is hier te vinden! 

Goed cultuuronderwijs is goed voor de provincie
Remko Willems van FleCk: “Goed cultuuronderwijs is belangrijk voor Flevoland. De kinderen en jongeren van nu zijn de bouwers van Flevoland in de toekomst. We zijn er blij mee dat de structurele aandacht voor het belang en het effect van cultuuronderwijs toeneemt, zowel op de basisscholen als in het middelbaar onderwijs. Hoe langer kinderen en jongeren op school met kunst en cultuur aan de slag gaan, hoe beter ze zijn toegerust op de uitdagingen van de veranderende maatschappij.”



terugTerug