arrow to the right Workshopprogramma

In het workshopprogramma vind je verschillende manieren waarop je magische momenten in cultuuronderwijs kunt benaderen. Alle workshops duren een uur en een kwartier (16.00-17.15 uur), je kunt één workshop volgen. Geef bij inschrijving je eerste, tweede en derde workshopkeuze aan, dan houden we daar zoveel mogelijk rekening mee. Op de dag zelf hoor je bij aanmelding bij welke workshop je bent ingedeeld. Van elke workshop wordt een handout gemaakt die je achteraf in je mailbox ontvangt.

Van astma tot gouden plaat en de magie van improvisatie

In deze interactieve inspiratiesessie vertelt Coen Witteveen aan de hand van anekdotes en zijn saxofoon hoe belangrijk creativiteit is geweest voor zijn persoonlijke ontwikkeling. De belangen van creatieve processen en het improviserende vermogen zijn hierin de leidraad.

Je gaat samen met Coen Witteveen de magie van het improviseren ontdekken. Dit doen we volgens verschillende methodieken zoals Kobranie, Creative Music Making en coöperatieve werkvormen. Alle werkvormen zijn direct toepasbaar binnen je klas of school. Coen werkt vanuit het aanspreken van intrinsieke motivatie en wil vanuit hier de kracht van het creëren van muziek aanboren.

Door: Coen Witteveen, musicus & componist bij o.a. Typhoon en adviseur Fonds Podiumkunsten.

Lab voor Kre-Activiteit

Een vernieuwende en multidisciplinaire workshop in een echt theaterdecor! In het theatrale onderzoekslab voor Kre-Activiteit worden creativiteit en het creatief proces onder een microscoop gelegd. Experimenteer en onderzoek samen met BonteHond-acteur Job Raaijmakers, KIDD–leerkrachten en -kunstenaars verschillende testjes uit. Trek zelf een labjas aan, figureer als proefkonijn of sta langs de zijlijn als observant. Na afloop van iedere test worden de onderzoeksresultaten met elkaar gedeeld. Waarom is aandacht voor creativiteit zo belangrijk voor het ontstaan van magische momenten? Na deze workshop herken je creativiteit in de ander en kun je kinderen nog beter begeleiden in een creatief proces. 

Door: Job Raaijmakers, BonteHond-acteur, KIDD–leerkrachten en -kunstenaars.

Kijk en beleef Flevoland, erfgoed dichterbij

Erfgoed komt tot leven door middel van verbeelding en creativiteit. Ontdek dat goeie kunstopdrachten een fantastisch middel zijn om magische momenten te creëren omdat je de onderwerpen echt ervaart. De workshopleiders nemen je mee in hun methodiek; via een laagdrempelige muzikale improvisatie wordt toegewerkt naar een magisch moment, waarna de koppeling wordt gemaakt naar een tijdvak in de geschiedenis. Zo ervaar je dat de geschiedenis dichterbij is dan je denkt, bij jezelf hoort en ook je keuzes in het heden bepaalt: waar kom je vandaan en waar ga je naar toe?

Je verlaat als leerkracht of schoolleider deze workshop met een aantal inzichten en praktische tips over hoe je erfgoed tot leven wekt en wat dat kan opleveren bij je leerlingen.

Door: Imre Kruis, slagwerkdocent en muziekdocent bij de Culturele Haven, vanuit De Meerpaal in Dronten. Ineke van Enk, educator muziek bij de Culturele Haven, vanuit De Kubus in Lelystad. Caroline Koolschijn, educator Erfgoed bij de Culturele Haven, vanuit Batavialand.

Pas dan wordt dans betekenisvol

Wat gebeurt er als je de verbeelding van kinderen centraal stelt in een dansles? Dansdocenten en kunstpedagogen Emmy Wouters en Sam Bergsma nemen je mee in hun werkwijze en laten je ervaren wat de relatie is tussen beweging, verbeelding en het ontstaan van magische momenten. Samen onderzoeken jullie de manieren om dans en beweging betekenisvol te maken voor je leerlingen en tegelijkertijd hoe je dit zelf in kunt zetten als leerkracht. Je verlaat de workshop met praktische handvaten om met dans aan de slag te gaan in je klas of school.

Door: Emmy Wouters en en Sam Bergsma, dansdocenten en kunstpedagogen.

What’s Appening!?

In deze workshop wordt de verbinding gelegd tussen kunst en popcultuur. We gaan aan de slag met het medium animatie, wat letterlijk ‘tot leven wekken’ betekent. Je leert het oog te bedriegen met ‘Trompe-l’oeil’ en vertaalt dit naar de wereld van je leerlingen. Workshopleider Linda Dekker neemt je mee in haar keuzes bij het ontwikkelen van deze workshop. Waarom is de koppeling tussen popcultuur en kunst zo betekenisvol voor leerlingen en wat zet ze daarvoor in?

Door: Linda Dekker, kunstenares en kunstdocent bij De Meerpaal.

Wanneer je samen muziek maakt...

Met schellenbomen, steigerbuizen en andere bijzondere instrumenten ga je samen muziek maken. Wat je dan ervaart is magisch: plezier, verbinding, kippenvel en saamhorigheid! Een workshop met Fort van de Verbeelding is een beleving. Het idee is altijd om met simpele middelen grote resultaten te bereiken en dit spetterend te presenteren. Je verlaat deze workshop met bruisende energie en praktische tools, die direct inzetbaar zijn in de klas. 

Door: Peter de Boer, artistiek leider Fort van de Verbeelding.

Hoe wordt een kind geraakt door kunst?

In deze workshop staat de ontwikkeling van het kind centraal. Hoe ontwikkelt een kind zich en in welk stadium van zijn ontwikkeling wordt iets voor hem betekenisvol? Welke rol speelt het magische moment binnen betekenisgeving? Binnen de zoektocht naar antwoorden op deze vragen worden de begrippen pedagogiek, kunst, creativiteit en kindbeeld aan elkaar gekoppeld. Verken samen met workshopleider Jillis Verbeek op interactieve wijze de waarde en impact van kunst voor het opgroeiende kind, vanuit zijn of haar eigen ontwikkeling.

Door: Jillis Verbeek, kunstpedagoog en docent Toeval Gezocht.

Magische momenten? Daar hebben wij op school echt geen tijd voor!

Doe mee aan het rondetafelgesprek voor schoolleiders, bestuurders en cultuuraanbieders. Onder begeleiding van kunstenaar en onderzoeker Merel ten Elzen wordt de vraag onderzocht of magische momenten in cultuuronderwijs wel kúnnen ontstaan. En zo ja, wat er dan voor nodig is om ze te laten ontstaan?

Laat je inspireren door een korte lezing over het belang van esthetische ervaringen voor leerlingen en de (on)mogelijkheid die scholen hebben om deze ervaringen mogelijk te maken. Je wordt vervolgens uitgedaagd om met elkaar in gesprek te gaan. Zo onderzoeken we samen wat er nodig is om de leerlingen te kúnnen raken door middel van kunst. Hoeveel uur per week zet een school de kunstenaar in? Wat betekent dit voor de kwaliteit van zijn kunstles? En belangrijker: wat zou nodig zijn om de magische momenten wel te kunnen realiseren? 

Door: Merel ten Elzen, Loveland Film & Photography, Rijnbrinkgroep.

Neem me mee in jouw verhaal

Een goochelaar geeft zijn geheimen normaal gesproken nooit prijs, maar voor deze keer licht Wijnand Stomp een tipje van de sluier op. Stomp is een meester in het tot leven wekken van personages en het wisselen daartussen. Zijn manier kinderen te betrekken is uniek, hij maakt op een speelse wijze de kinderen ‘mede verantwoordelijk’ voor de goede afloop van de vertelling. Zo vergroot hij de betrokkenheid en de aandacht van zijn publiek. Maak nu zelf kennis met zijn fysieke en theatrale vertelstijl. In deze workshop leer je hoe je op een theatrale manier een verhaal kunt vertellen en hoe je kinderen kunt betrekken in je verhaal.

Door: Wijnand Stomp, kids-Comedian en theatrale verteller.

Out of the Box into the Green Screen

Speel met illusies, spreek je creatieve denkkracht aan en leer dit origineel vorm te geven. Workshopleider Joël Zwaan daagt je uit je creatieve ideeën op te rekken. Je gebruikt je opgewarmde hersens om iets te verzinnen wat echt niet kan, maar toch ook weer wel. Aan de hand van een aantal laagdrempelige werkvormen krijg je houvast in de wereld van onmogelijke uitdagingen, leer je wat de kracht is van verbeelding en ontdek je tot welke verrassende maar prachtige resultaten dit kan leiden.

Door: Joël de Zwaan, docent Held & Bloem producties.