arrow to the right Samenwerking

Een kunstenaar in de klas, een bezoek aan een theater… hoe zorgen onderwijs en cultuuraanbieders gezamenlijk voor een goede samenwerking?

Om cultuuronderwijs op school te realiseren, kun je als school een samenwerking aangaan met verschillende cultuuraanbieders. Denk bijvoorbeeld aan een kunstenaar, een vakdocent, een culturele instelling, erfgoedinstelling of een amateurkunstvereniging. 

Aanbod zoeken: informatie voor scholen
Ben je op zoek naar een geschikte aanbieder, dan kun je contact opnemen met je lokale partner voor cultuureducatie. De lokale partner kan een aanbod samenstellen voor scholen in de gemeente, hier kan een school op intekenen. Maar de medewerkers kunnen ook adviseren over aanbod. Zorg zelf ook voor een goed overzicht van de culturele omgeving van de school, bijvoorbeeld door het maken van een culturele kaart. Hier kun je zien welke aanbieders er in de buurt zitten, met wie zou je kunnen samenwerken. Vaak zijn ook in de omgeving van de school of binnen de eigen gemeente al behoorlijk wat geschikte aanbieders te vinden.

Gevonden worden: informatie voor aanbieders
Hoe zorg je ervoor dat scholen van je bestaan afweten en je vinden als ze op zoek zijn naar een samenwerkingpartner. Allereerst kun je zelf contact opnemen met scholen en je kunt zorgen voor een website en / of flyer. Ook kun je naar netwerkbijeenkomsten gaan waar je direct in contact kunt raken met scholen. Daarnaast kun je de  lokale partner voor cultuureducatie benaderen. De lokale partner kan een aanbod samenstellen voor scholen in de gemeente, hier kan een school op intekenen. Maar de medewerkers kunnen ook adviseren over aanbod. Een lokale partner kan je mogelijk helpen om je projecten aan te bieden aan scholen. 

Maak duidelijke afspraken
Hebben school en cultuuraanbieder elkaar gevonden en wil je gaan samenwerken? Maak dan heldere afspraken . Zorg ervoor dat jullie duidelijk weten wat jullie van elkaar verwachten. Ga je als school bijvoorbeeld samenwerken met een kunstenaar in het kader van een thema, vertel dan ook waar jullie op school mee bezig zijn, wat de leerlingen al gedaan hebben en wat de doelstellingen zijn van het project.
Maak ook heldere praktische afspraken: over kosten, maar ook over bijvoorbeeld materialen, tijdstippen, een eventuele rol van de groepsleerkracht enzovoorts. Heldere afspraken en duidelijke communicatie zorgen ervoor dat zowel school als ook aanbieder zich beter kunnen voorbereiden op een project en in de uitvoering een kwaliteitsslag gemaakt kan worden.

 

subtitle arrow to the right Meer weten?

Cultuureducatie in Flevoland

Vind de contactgegevens van jouw lokale steunpunt.

Bekijk pagina >